Spódnica z koła / półkola - jak uszyć?



Szycie spódnic z koła jest dość prosta rzeczą. 

Owszem, pojawiają się na drodze od skrojenia do noszenia pewne komplikacje.
Najpierw musimy ustalić jaką długość będzie mieć spódnica.
Jeśli taką maksi, to potrzebny będzie nam niezły metraż.

Jeśli chodzi o konstrukcję najprostszej spódnicy z koła, musimy zmierzyć obwód talii. Jeśli spódnica ma być dla nas :), to mierzymy swoją talię. :)

Nasz obwód talii wstawiamy do wzoru 2 pi r = obwód.
2*3.14* r = 70cm ( w moim przypadku).
Z tego otrzymuję, że u mnie promień r koła w rejonie talii wynosi ok 11cm.

No i jak mamy te wymiary wyznaczone, to możemy taki obrazeczek przenieść na materiał :)
Szycie spódnic z koła ma jeden minus - pochłania wiele materiału. I szycie spódnic o długości więcej niż ok 60cm w przypadku koła i to z jednej części jest raczej niemożliwe - ogranicza to szerokość materiału.
Dla tak skrojonej spódnicy z nieelastycznej tkaniny możemy wszyć zamek na tyle spódnicy.
Ponoć słuszne jest wszywanie zamka nie wzdłuż linii szwu fabrycznego, ani nie prostopadle do niego - wtedy materiał się lepiej układa i nie jest usztywniony przez pokrycie się nici będących składowymi materiału. (osnowa)

Jeśli zdecydujemy się na długą spódnicę z pełnego koła musimy skroić ją z dwóch części.
Zachowujemy wszelkie wcześniejsze obliczenia. Jednak nie wycinamy z materiału jednego pierścienia ( znaczy koła z wyciętym mniejszym kołem na talię) a wycinamy dwa półkola.
Jak widać przy takim układzie półkola spódnica może mieć maksymalnie ok 140cm - przy materiale o szerokości 150cm - wszak trzeba otwór na talię zrobić i wykończenie brzegów.
Przy tak skrojonej spódnicy, szwy boczne będziemy mieć na naszych bokach i też zamek na lewym boku wszyć będzie trzeba w przypadku nieelastycznych tkanin.
W momencie krojenia możemy już wprowadzić modyfikacje malutkie tak aby materiał układał się uroczo. :) Mianowicie lekko ścinamy boki, aby brzeg materiału nie był równoległy do brzegu fabrycznego i osnowy. 



 
Przy talii praktycznie nic nie ścinamy – aby nasze wyliczenia wciąż były aktualne. Ten zielony trójkącik zostanie odcięty.



Jeżeli będziemy chcieli spódnicę z półkola, wtedy lekko musimy zmodyfikować obliczenia.

Mianowicie używamy tym razem wzoru pi*r = obwód talii. Pomijamy 2 ponieważ chodzi nam o połowę koła.
Jeżeli będziemy tak kroić materiał, że brzegi półkola będą wzdłuż brzegu fabrycznego, wtedy ścinamy również owe małe trójkąciki.

Jeśli lekko przekrzywimy kształt półkola możemy sobie darować owe trójkąciki.

Żeby spódnica nabrała kształtu, trzeba dodać do niej pasek.
Ale w sumie wszycie paska to prosta sprawa.
Wycinamy kawałek materiału o długości równej obwodowi talii powiększonemu o zapas na szwy jeśli chcemy zamek wszyć od góry do dołu, a jeśli chcemy pasek z taką zakładką na guziczek to jeszcze dodajemy ok. 4cm.  Szerokość paska jest dowolna, ale jednak więcej niż 3cm gotowej szerokości w najprostszej formie nie ma sensu.

A moja spódnica z półkola wygląda tak.





 





 


Komentarze

  1. Obłędna kieca! Mistrzostwo w czystej postaci! Cieszę się, że wróciłaś :))) Nadal jesteś daleko, ale jednak bliżej, hahaha :D
    Uściski!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No dziękuje CI pięknie :) :) Zdecydowanie bliżej. To jednak kawał drogi . A najprawdopodobniej będę jeszcze bliżej Cię za niedługo:)

      Usuń
  2. Fajnie, że tak podsumowałaś wszystko o tych spódnicach w jednym miejscu.A grochy - jak widać - są dobre na wszystko :-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Śliczna właśnie się do takiej przymierzam ,z lnu i chba na karczku bo lepiej wygląda jak nosi się 42 :-))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja przyznam Ci się szczerze, że to pierwsza taka moja spódnica, zawsze miałam na karczku, bo tak tez właśnie co do wyglądu mi się zdawało:)

      Usuń
  4. Po minie widać,że urlop udany:)a spódniczka fajna bo w groszki;)świetny opis krojenia:)))pozdrawiam serdecznie:)))

    OdpowiedzUsuń
  5. Wyglądasz po prostu pięknie, a pierwsze zdjęcie the best of!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. o no to mi posłodziłaś :D a Ty się znasz na gastronomii :D Dzięki wielkie.

      Usuń
  6. Świetna spódnica i dzięki za wykład :) Właśnie uszyłam sobie maxi, ale ubolewam bardzo nad faktem, że materiału starczyło tylko na prostą. Marzyła mi się taka jak twoja z koła...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. oj tak te ilości materiału potrzebne czasem sa takie za duże :(

      Usuń
  7. rewelacyjna :-) kusi mnie taka kiecka, ale nie wiem czy będę w niej dobrze wyglądać, bo jestem niską osóbka ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja się totalnie nie znam na tym co się nosi jak się ma jakąś tam figurę a co nie. wydaje mi się że najważniejsze to jest się dobrze czuć w czymś :)

      Usuń
  8. o jak fajnie, właśnie planuje taką spódnicę :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Cudowna! Uwielbiam takie!

    OdpowiedzUsuń
  10. Świetny kursik, ale istnieje prostszy sposób na spódnicę z koła :)Tzn. na szablon spódnicy. Postaram się go wrzucić na mojego bloga w tym tygodniu.

    OdpowiedzUsuń
  11. Cudna! Uwielbiam długie spódnice :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Piękna! Też chcę taką :D

    OdpowiedzUsuń
  13. No jesteś wreszcie :) Bardzo ładna, super instrukcja.

    OdpowiedzUsuń
  14. Spódnica jest maxi-przepiękna! Nawet biały kolor nie przeszkadza mi nad zachwycaniem się nią ;-) Uwielbiam długość maxi! Jestem trochę zaskoczona, że Ty uszyłaś sobie taką długą spódnicę, nigdy u Ciebie takiej nie widziałam :-) Wyglądasz uroczo! Zdjęcia piękne, mam nadzieję, że urlop był udany :-) Ale rzeczywiście dobrze, że jesteś, chyba się za Tobą stęskniłam ;-)
    Ja mam w szafie spódnicę-maxi z pełnego koła, jak ją szyłam nie znałam tego myku z odcinaniem brzegów fabrycznych. Ale widzę, że półkole prezentuje się również fantastycznie, więc na pewno kiedyś uszyję :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. no masz dobre oko, miałam w całym moim życiu jedną długą spódnicę, ta jest druga....i nie ostatnia.
      No i dla takich miłych słów warto wracać z wakacji.
      Dzięki.

      Usuń
  15. Wielkie dzięki - jutro lecę kupić materiał ;)

    OdpowiedzUsuń
  16. witaj spowrotem Asiu, wypoczelas mysle. spodniczka fajowai te groszki.....buziaki

    OdpowiedzUsuń
  17. Piekna sprawa... slicznie sie uklada...

    OdpowiedzUsuń
  18. Genialna! I dzięki za kurs bo akurat mam taką spódnicę na tapecie ;)

    OdpowiedzUsuń
  19. Achhhh jaki cudowny wakacyjny klimat!!!
    Maxi idealna :D

    OdpowiedzUsuń
  20. spódnica jest świetna, a długość to już w ogóle obłędna!

    OdpowiedzUsuń
  21. rewelacja! cieszę się, że tak to opisałaś, spróbuję uszyć.
    zdradzisz, z jakiego materiału uszyłaś swoją? jest cudownie zwiewna...czy to jakiś szyfon?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. tak tak to szyfon taki :) zdecydowanie pasuje to tego fasonu zwiewny materiał :)

      Usuń
  22. Świetna spódnica :) Taka maxi-sexi ;) Mi się w końcu udało uszyć moją pierwszą bluzkę :P

    OdpowiedzUsuń
  23. Piekna, romantyczna ...i ten wiatr z nia tanczacy ... super!

    OdpowiedzUsuń
  24. Superaśna spódnica:) Gorąco pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  25. Piękną masz spódnicę i w bieli świetnie wyglądasz:)

    OdpowiedzUsuń
  26. Z każdym postem jestem coraz bardziej zakochana w Twoich uszytkach :-) Jesteś świetną krawcową :-) Podziwiam.to co robisz i jak bardzo mnie inspirujesz do działania. Pozwolę sobie uszyć parę rzeczy, które pokazywałaś na blogu. Spódnica jest rewelacyjna i świetnie w niej wyglądasz. Ja dopiero wczoraj miałam okazje pierwszy raz szyć spódnicę z koła i jeszcze się nie przekonałam, choć świetnie się kręci i fajnie porusza gdy idę. Pozrawiam

    OdpowiedzUsuń
  27. Ja od sukienek i kiecek z daleka, ale taka z dłuuuugaśna z koła .... marzenie. Nie wiem czy się nie skuszę!

    OdpowiedzUsuń
  28. Plaża, morze, słońce..o jak ja to lubię! I jeszcze taka piękna kiecka! Pięknie prezentujesz się w bieli!! Z wykroju raczej skorzystam!

    OdpowiedzUsuń
  29. O matulu, ta spódnica jest przepiękna! To zasługa nie tylko kroju ale i groszków :) Sama bardzo chętnie bym w takiej śmigała, tym bardziej, że maxi spódnica chodzi za mną od kilku tygodni, ale nie znalazłam jeszcze materiału, który byłby godny takiego projektu :D

    OdpowiedzUsuń
  30. Jak cudownie powiewa! I jak to Apollo zdradziło miejsce Twoich wakacji:)

    OdpowiedzUsuń
  31. Niesamowita kieca... :)))I nabrałam apetytu na taką... i jeszcze te groszki... pięknie,
    pozdrawiam
    Ola

    OdpowiedzUsuń
  32. Prześliczna!!! Dla mnie jak maxi to TYLKO kloszowa, a ta delikatna żorżeta idealna do niej (doczytałam w komentarzach :D)
    jednym słowem CUDO

    OdpowiedzUsuń
  33. Przecudna kieca!!! Chyba muszę taką mieć :D Uwielbiam spódnice maxi :)

    OdpowiedzUsuń
  34. Śliczna! Uwielbiam takie :)

    OdpowiedzUsuń
  35. ŁAŁ, a myślałam że wiem wszystko o spódnicach z koła, a tu proszę, kilku rzeczy nauczyłam się dopiero z Twojego tutoriala! Pięknie za niego dziękuję!

    OdpowiedzUsuń
  36. Naprawdę piękna spódnica, do tego te zdjęcia na plaży - ekstra!

    OdpowiedzUsuń
  37. Piękna spódnica i bardzo dobre objaśnienie.:) Rewelacja.:)

    OdpowiedzUsuń
  38. przecudna ta spódnica, ja już kilka razy próbowałam uszyć długą spódnicę z koła, ale nigdy nie dokończyłam, może podejmę wyzwanie jeszcze raz, świetnie objaśniłaś jak to zrobić. pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  39. Taka spódnica to letnie marzenie, mam duży kawałek materiału w pasy może coś z tego wyjdzie?...muszę pomyśleć, dzięki za tutorial!

    OdpowiedzUsuń
  40. Piękna spódnica i własnie przymierzam się do uszycia sobie takiej do ziemi. Pamiętasz może ile materiału pochłonęła?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Taka z półkoła to trzeba liczyć mniej więcej dwa razy jej długość plus 40cm na otwór na talię :)

      Usuń
  41. Piękna spódnica, zdjęcia mnie przyciągnęły :-) A w tle to jest Darłówko i Hotel Apollo, prawda? :-)

    OdpowiedzUsuń
  42. Witam, czy materiał o gramaturze 190 g/mb będzie się nadawał na tę spódnicę?

    OdpowiedzUsuń
  43. Super! Kiedyś próbowałam uszyć sukienkę z koła ale się nie udało... Dzięki za ten opis na pewno spróbuję jeszcze raz!!!

    http://iglaaa.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  44. Dziękuję za pięknie przedstawione wskazówki :) Myślałam, że wiem wszystko o spódnicach z koła, a o tych trójkącikach i wszywaniu zamka nie wiedziałam. Spódnica super, uwielbiam grochy :)

    OdpowiedzUsuń
  45. Bardzo dziękuję za taką pomoc 💚

    OdpowiedzUsuń
  46. A mnie zastanawia jedna rzecz: skoro mierzymy sie w tali to jak potem włożyć ową spodnice przez biodra czy też biust z pewnością większe obwody??? Czy jednak nie powinno sie brac pomiaru z bioder?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Słuszna uwaga! Spódnica jest z zasuwakiem a nie na gumce. Stąd talia :)

      Usuń
  47. A co jeśli spódnica ma być z 3/4 koła?

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Wasze komentarze to miód cud i malina :) Bardzo za nie dziękuje.